Sivut

tiistai 9. lokakuuta 2018

Digi loo digi lei - hyöty digipalveluista

Tiistai-iltana olin Yrittäjien järjestämässä tilaisuudessa, jossa aiheena oli digipalveluiden hyödyntäminen yrityksen liiketoiminnassa: esim. taloushallinnassa, markkinoinnissa, sisäisessä tiedonkulussa. Osaltaan sanat digipalvelut ja digitalisaatio saattaa tulla jo hieman korvista ulos, minkä vuoksi listasin muutaman konkreettisen kohdan, jotka voivat vastata digitalisoimista:
  • jonkin toiminnan automatisointi, esim. myynti verkkokaupan kautta
  • jonkin työvaiheen helpottaminen, esim. laskutuksen teko
  • toiminnan tehostaminen, esim. taloustiedot menevät sähköisesti reaaliajassa kirjanpitäjälle
  • yrittäjän helpompi arki, esim. tarvitaan vain mukana kulkeva älypuhelin, jonka kautta pääsee tarvittaviin ohjelmiin
 
Ensimmäisenä omakohtaisen yrityskertomuksen toiminnan automatisoinnista kertoi Harri Koski yrityksestään Mad Professor Amplification Oy:stä. Heillä esim. verkkokauppa on heidän tehokas ja uskollinen myyntimiehensä.

Toisena esityksenä kuulimme yksityisen virtuaalipankin Holvin palveluista. Siinä päällimmäiseksi mieleen jäi ero, millä tavalla digitaalisia palveluita käytetään kuluttajana ja toisaalta yrityksen näkökulmasta. Kun sähköisiä palveluita käytetään, ohjelmat "oppivat" käyttäjästään ja pystyvät näin helpottamaan hankintoja ja tarjoamaan selvää hyötyä. Yrityksen näkökulmasta palvelut ovat monisyisempiä. Siihen Holvin puheenvuorossa ehdotettiin, että kannattaa hyödyntää yritysverkostoja ja kysyä palveluista käyttökokemuksia ja suosituksia muilta yrittäjiltä. Silloin ei tarvitse itse kokeilla niin monia vaihtoehtoja.

Vaikka Elisan Jari Kotolan lennokkaassa puheenvuorossa kerrottiin Microsoft Office 365:n kaikista mahdollisuuksista ja hyödyistä, itse koin pääviestin siten, että tulevaisuus on pilvipalveluissa ja niiden myötä tieto on helpommin saatavilla, löydettävissä ja jaettavissa kuin kiinteältä työpisteeltä. Tämän esityksen jälkeen tuntui, että alkaa olla erittäin vanhanaikaista tallettaa mitään koneelle ja myös sähköpostin käyttö tiedonjakokanavana hiipuu ennenpitkää. Puhumattakaan siitä, että voimaan tullut tietosuoja-asetus on silloin huomioitu jo ainakin osin.

Näiden esitysten jälkeen uskon, että digitalisaatiossa on kyse oman työn helpottamisesta myös HeHin toimistossa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti