lauantai 29. joulukuuta 2018

Kipu ja rentoutus

"Kipu on terve reaktio sairaassa tilanteessa." Kivun tai sairauden kohdatessa kysymys kuuluukin, miten päästään tilanteen herraksi eli ollaan uhrin sijaan aktiivisia toimijoita.

Tähän astisessa rentoutusvalmentajakoulutuksessa on käynyt selväksi, että rentoutuksella pystytään vahvistamaan omia sisäisiä voimavaroja sekä luomaan henkilökohtaisia, eri tilanteissa selviytymiseen tarvittavia mielikuvia. Tällainen mielikuvaharjoittelu on jokaiselle valtava mahdollisuus, mihin kaikilla kyvyt ovat olemassa; toiset vain ovat saattaneet unohtaa sen hetkellisesti ja osa saattaa kieltää sen itseltään.

Päivän aiheen mukaisesti kävimme läpi kuvion tavoitteiden saavuttamisesta ja kuinka kipua kokeva henkilö voi siirtyä uhrista toimijaksi. Rentoutuksen tehtävänä on tuoda tilanteeseen tukea henkilön itsensä niin halutessaan. Kipua lievittävän rentoutuksen tavoitteen määrittelyssä auttavat mm. seuraavat avoimet kysymykset:
  • "Mitä tapahtuisi, jos et voisi epäonnistua?"
  • "Tiedän, että se ei ole mahdollista. Mutta jos se olisi, niin miten?"
  • "Minkälaisia neuvoja antaisit muille vastaavassa tilanteessa oleville?"
Kivun lievitys rentoutuksen keinoin perustuu huomion siirtämiseen muualle mm. ottamalla eri aisteja käyttöön tai rakentamalla itsestä uusi minäkuva. Tästä yhtenä mielenkiintoisena esimerkkinä saimme kokea mentaali- ja sensovalmentaja Jouko Mikkolan "monitoimikoneen" käytön hartioiden jännitystilan poistamisessa.

Viimeistään nyt olen vakuuttunut siitä, että rentoutusvalmentajuus on yksi tulevaisuuden ammatteja, jota tietokoneet eivät pysty korvaamaan. Rentoutuksesta on suunnaton apu tulevaisuuden työelämässä ja johtamisessa. Sillä pystytään yrityksissä edesauttamaan parempaa itsetuntoa, stressinsietokykyä, tuloksentekokykyä, osaamista ja hyvinvointia. Tulevaisuuden yritykset pärjäävät valmentavalla johtajuudella.

sunnuntai 16. joulukuuta 2018

Nukkumaanmenon 5 yleisintä virhettä

Rentoutusvalmentajakoulutuksen 4. päivän aiheena oli uni. Uni on ihmisen luonnollinen toiminto, jota emme pysty säätelemään ja jonka helppouden ja tärkeyden olemme saattaneet välillä unohtaa. Suosittelen ensin katsomaan lyhyen haastattelun, jossa psykologian ja neurotieteiden professori ja unitutkija Matthew Walker kertoo unen merkityksestä terveyteen ja suorituskykyyn.


Rentoutuksella ei pystytä korvaamaa unta, mutta sillä pystytään auttamaan unihäiriöissä ja helpottamaan unensaantia (esim. säännölliset rentoutusharjoitukset ja unisuggestiot). Unensaantiin liittyen on joka tapauksessa hyvä tietää, että unijuna kulkee 90 min välein. Eli jos ensimmäinen väsymysaalto ehtii mennä, toisen kerran nukahtaminen on mahdollista 1,5 h päästä. Nukkumaanmenon helpottamiseksi kannattaa jättää tekemättä nämä virheet:
  1. Menet nukkumaan keskiyön jälkeen.
  2. Yrität saada unta ajoissa menemällä ajoissa nukkumaan.
  3. Nukut pitkään vapaapäivinä.
  4. Riitelet kumppanisi kanssa illalla.
  5. Siirrät nukkumaanmenoa iän karttuessa yhä aikaisemmaksi.

Rentoutuminen auttaa myös silloin, kun jokin hetki vaatii keskittymistä tai tarkkavaisuutta tai kun muutoin jotkin asiat on sysättävä mielestä hetkeksi syrjään. Nukkumaanmeno voi olla yksi tällaisia hetkiä.

Sitten viikonlopun toisena päivänä pureuduimme syvemmin itsetuntoon: mitä se on, miten se eroaa itseluottamuksesta ja että niiden tulisi olla tasapainossa keskenään. Itsetunto on kaiken tekemisen ja vuorovaikutuksen ydin ja se voi kehittyä vahvistamalla minäkuvaa tekojen kautta. Rentoutusvalmentajan työssä itsetunto on erittäin tärkeä, jotta pystyy oikeanlaiseen vuorovaikutukseen ihmisten kanssa ja osaa hyväksyä eteentulevat tilanteet. Niinpä asetimme itsellemme kaksi viikkoa kestävän harjoituksen, jolloin joka aamu ensimmäiseksi kerromme itsellemme hymy kasvoilla seuraavasti: "Olen virkeä ja elinvoimainen. Päivä päivältä ja joka suhteessa voin paremmin ja paremmin. Ja saavutan ne tavoitteet, jotka olen itselleni asettanut." Odotan mielenkiinnolla keskusteluamme aiheesta vuoden lopussa.

Tämän rentoutusvalmentajakoulutuksen meille vetää mentaali- ja sensovalmentaja Jouko Mikkola, joka on myös Suomen Hypnoosiliitto Ry:n hallituksen puheenjohtaja. Hänen sanojensa mukaisesti "rentoutus on yksi terveydenhuollon tukitoimi, jolla pystytään hoitamaan tilanteita, joissa ei tarvita lääkkeitä". Hänen vetämiään rentoutusvalmentajakoulutuksia järjestetään Hämeenlinnan lisäksi mm. Tampereella ja Turussa, ja hänen yhteystietonsa saat tästä linkistä.

sunnuntai 2. joulukuuta 2018

Voiko stressi olla positiivista?

Osallistun mentaali- ja sensovalmentaja Jouko Mikkolan valmennuksessa Rentoutusvalmentajakoulutukseen. Tänä toisena viikonloppuna aiheena oli stressi. Stressin tehtävä on "fysiologisesti mukauttaa elimistö muuttuneeseen tilanteeseen", mikä tarkoittaa, että pääsääntöisesti stressi on positiivista. Se muuttuu kuitenkin vahingolliseksi, kun nämä mukauttamistoimenpiteet eli stressimekanismit jäävät päälle liian pitkäksi aikaa.

Stressi jakautuu seuraavasti:
  • eustressi, jolloin vaatimukset ja voimavarat ovat tasapainossa ("tilanne on hallinnassa") = kuvan kaavion keskikohta
  • distressi, jolloin vaatimukset eivät kohtaa olemassaolevien taitojen ja voimavarojen kanssa (yli- tai alikuormitus) = kuvan kaavion ääripäät
Päivän sanoja olivatkin autonominen hermosto, tasapaino ja itsetunto. Olennaista on, että elämän (sekä työ että vapaa-aika) eri osa-alueet ovat tasapainossa. Ja jotta ne voivat olla tasapainossa, henkilöllä on oltava hyvä itsetunto, minkä avulla pystyy suhteuttamaan tekemisensä ja tietää kuinka itse reagoi eri tilanteisiin.


Rentoutumisella pystytään tasapainottamaan autonomista hermostoa, johon stressitilanteessa pelkkä uni ei riitä. Rentoutuminen vaikuttaa mm. hapenkulkuun, verenpaineeseen sekä aineenvaihduntaan, ja näiden kautta pystytään vaikuttamaan lihaksiin. Näin ollen haitallinen stressihormonitoiminta laskee. Muistutuksena myös, että yhtenä arkipäiväisenä tekijänä fyysinen kosketus vaikuttaa samansuuntaisesti ja sillä on pitkäaikaisia vaikutuksia.

Mitä opin viikonlopun aikana, oli positiivisen stressin olemassaolo ja miten itse voin vaikuttaa stressitilanteeseen sekä myös "stressihormonien" toimintaan. Tuntemalla itsensä pystyy sopeuttamaan toimintatapansa uuteen tilanteeseen ja siten kehittyä ihmisenä. Elekielellä on myös tutkittuja vaikutuksia, miten se vaikuttaa omaan käyttäytymiseen ja siten myös esim. kortisolihormonin tuotantoon. Lisää aiheesta löytyy Amy Cuddyn videosta.


sunnuntai 4. marraskuuta 2018

Rentoutuksesta pelkkää hyötyä

“Rentoutus on muuttunut tajunnan ja fysiologian tila,” aloitti Jouko Mikkola.

Marraskuun ensimmäisenä perjantai-iltana mietin, mihin sitä oli tullutkaan lupauduttua. Seuraavana aamuna minulla alkaisi Hämeenlinnassa Rentoutusvalmentajan koulutus. Saadun oppimateriaalin mukaan kyseinen koulutus on mentaalisen valmennuksen perusta, ja kouluttajana toimii toiminnallisen neurotieteen asiantuntija, sensovalmentaja ja Suomen Hypnoosiliitto SHL ry:n puheenjohtaja Jouko Mikkola.

Luettuani materiaalin ennakkoon oli selvää, että kyseinen koulutus avaa minulle vain mahdollisuuksia tulevaisuuden kannalta. Rentoutumisen/rentouttajan taidosta olisi hyötyä oman oppimiseni ja työtehtäväni kannalta mutta voisin omalta osaltani auttaa myös muita taidon avulla. Niinkin yksinkertaisen asian kuin rentoutuksen hyödyt ovat laaja-alaiset mm.:
  • Stressinhallinta -> stressihormonin eritys hidastuu
  •  Elämänhallinta -> tasapainotila syntyy, jossa mm. univaikeudet vähenevät 
  • Yleinen hyvinvointi -> verenpaine laskee, hapenkulutus pienenee, aineenvaihdunta tehostuu
  • Immuunisuojan toiminta vahvistuu
  • Jännitystilojen hallinta -> lihasjännitys vähenee
  • Ahdistustilat vähenevät ja poistuvat
  • Kiputilojen hallinta -> lääkkeiden käyttö vähenee
  • Tehokkaampi oppiminen -> keskittymiskyky ja muisti kehittyvät
  • Itsearvostus lisääntyy
Ensimmäisen viikonlopun aikana opin, että rentouttaminen lähtee aina yksilön tarpeesta; rentoutusvalmentaja tarjoaa vain keinoja henkilölle itselleen ratkaisun saamiseksi. Opin myös että jokaisella on erilaisen tarpeen lisäksi erilainen tapa rentoutua, minkä vuoksi menetelmiä ja niiden yhdistelmiä on monenlaisia. Ketään ei voi pakottaa rentoutumaan, vaan tilanteesta on pystyttävä poistumaan, jos niin haluaa. Ja rentoutushetken on hyvä kestää enintään 20 min, mutta lyhimillään se on vain pari minuuttia, jos vastaanottajalla ei ole siihen enempää aikaa. Joka tapauksessa kahden päivän aikana olenkin saanut rentouduttua useammin kuin viimeiseen 10 vuoteen yhteensä!

Tästä viikonlopusta alkoi matka itsetutkiskeluun ja teorian opiskeluun, jotka ovat molemmat tärkeitä pohjatietoja rentouttajalle. Itsetutkiskelun kautta kommunikointi muiden kanssa paranee ja sitä kautta pystyy rakentamaan rentouttajalle välttämämätöntä luottamusta. Nyt tehtäväni on siis oppia ympäristöltä lisää omista vahvuuksistani ja tavoistani toimia. Koulutukseen liittyy myös, että teen itse rentoutusharjoituksia muille, ja kun dokumentoin hetket, käytän niitä oppimistilanteina. Nyt jo mielessäni mietin, kenelle kaikille voisin rentoutushetken tarjota...

tiistai 9. lokakuuta 2018

Digi loo digi lei - hyöty digipalveluista

Tiistai-iltana olin Yrittäjien järjestämässä tilaisuudessa, jossa aiheena oli digipalveluiden hyödyntäminen yrityksen liiketoiminnassa: esim. taloushallinnassa, markkinoinnissa, sisäisessä tiedonkulussa. Osaltaan sanat digipalvelut ja digitalisaatio saattaa tulla jo hieman korvista ulos, minkä vuoksi listasin muutaman konkreettisen kohdan, jotka voivat vastata digitalisoimista:
  • jonkin toiminnan automatisointi, esim. myynti verkkokaupan kautta
  • jonkin työvaiheen helpottaminen, esim. laskutuksen teko
  • toiminnan tehostaminen, esim. taloustiedot menevät sähköisesti reaaliajassa kirjanpitäjälle
  • yrittäjän helpompi arki, esim. tarvitaan vain mukana kulkeva älypuhelin, jonka kautta pääsee tarvittaviin ohjelmiin
 
Ensimmäisenä omakohtaisen yrityskertomuksen toiminnan automatisoinnista kertoi Harri Koski yrityksestään Mad Professor Amplification Oy:stä. Heillä esim. verkkokauppa on heidän tehokas ja uskollinen myyntimiehensä.

Toisena esityksenä kuulimme yksityisen virtuaalipankin Holvin palveluista. Siinä päällimmäiseksi mieleen jäi ero, millä tavalla digitaalisia palveluita käytetään kuluttajana ja toisaalta yrityksen näkökulmasta. Kun sähköisiä palveluita käytetään, ohjelmat "oppivat" käyttäjästään ja pystyvät näin helpottamaan hankintoja ja tarjoamaan selvää hyötyä. Yrityksen näkökulmasta palvelut ovat monisyisempiä. Siihen Holvin puheenvuorossa ehdotettiin, että kannattaa hyödyntää yritysverkostoja ja kysyä palveluista käyttökokemuksia ja suosituksia muilta yrittäjiltä. Silloin ei tarvitse itse kokeilla niin monia vaihtoehtoja.

Vaikka Elisan Jari Kotolan lennokkaassa puheenvuorossa kerrottiin Microsoft Office 365:n kaikista mahdollisuuksista ja hyödyistä, itse koin pääviestin siten, että tulevaisuus on pilvipalveluissa ja niiden myötä tieto on helpommin saatavilla, löydettävissä ja jaettavissa kuin kiinteältä työpisteeltä. Tämän esityksen jälkeen tuntui, että alkaa olla erittäin vanhanaikaista tallettaa mitään koneelle ja myös sähköpostin käyttö tiedonjakokanavana hiipuu ennenpitkää. Puhumattakaan siitä, että voimaan tullut tietosuoja-asetus on silloin huomioitu jo ainakin osin.

Näiden esitysten jälkeen uskon, että digitalisaatiossa on kyse oman työn helpottamisesta myös HeHin toimistossa.


torstai 20. syyskuuta 2018

Innostuja ja onnistuja



Mitä kuuluu? Onko teillä innostuttu olemassa olevista asiakkaista tai yrityksen uusista näkymistä?

Alkukuusta vietettiin jälleen Yrittäjän päivää, joka ainakin Hämeenlinnassa oli käännetty Onnistujan päiväksi. Päivän aikana palkittiin paikallinen vuoden onnistuja Miikka J. Anttila, ja lisäksi kuultiin todellisia tarinoita menestyjiltä (mm. Sokerileipuri Suominen ja Onnellinen mies Oy) heidän itsensä kertomina, miksi he seisoivat nyt edessämme.

Itse innostun valtavasti tästä yrittäjäverkostosta, josta löytyy näin positiivisia tarinoita. Ja eikös se ole juuri innostus, vahva usko ja intohimo omaan tekemiseen, jotka vievät yritystä eteenpäin? Haluan sen myös näin nähdä: kun yrityksellä on tietty osaaminen, jossa se on vahva, silloin kannattaa keskittää resurssinsa siihen. Esimerkiksi HeHin toimiston vahvuuksia ovat

  1. mahdollisuuksien löytäminen olemassa oleviin ongelmatilanteisiin
  2. organisointi ja 
  3. kokonaisuuksien hallinta.

Näitä osa-alueita voi hyödyntää ostopalveluna niin toimistotöissä, jossa tarvitaan ymmärrystä eri asioiden kuulumisesta yhteen, kuin myynti- ja markkinointityön toteuttamisessa, jossa tarvitaan luovuutta ja projektin hallinnointia.

Oheisessa videossa kerron lisää itsestäni ja innostuksestani. Ja tästä eteenpäin ollaan kaikki myös onnistujia!



tiistai 14. elokuuta 2018

Onko osaaminen jo hyödynnetty?

Tarvitaanko teillä vahvistusta asiakaspalvelun hoitoon, projektinhallintaan, laskutukseen tai markkinointiin? HeHin toimiston palvelusta löytyy lisäsresurssit näihin eri tarpeisiin. Kokemusta on sekä kotimaan markkinoilta että yhteydenpidosta ulkomaille.

Koulutukseltani olen Bachelor of Business Administration eli kansainvälisen kaupan tradenomi. Opinnot ovat antaneet valmiudet yritystoiminnan kansainvälisyyden johtamiseen mm. ottamalla huomioon eri kulttuurit, operatiiviset toiminnot kuljetusten ja projektien hallinnassa. Lisäksi keskityin opinnoissani ihmisten johtamiseen ja henkilöstöhallintaan. Näillä osa-alueilla tunnen olevani omalla maaperälläni ja innostuvani tiimien johdosta ja kokonaisuuksien hallinnasta. Koulutus oli kokonaan englanninkielinen, mikä käy minulta sujuvasti.

Työkokemusta on vuosien mittaan kertynyt kaupan alalta, jossa kontakteja ja operatiivisia toimia on hoidettu sekä kotimaassa että ulkomaille suuntautuen. Erityisosaamiseni on ihmisten kohtaamisessa, joka on karttunut viimeaikaisessa esimiestyössäni Contact Centerissä. Ihmisten arkipäiväjohtaminen vaatii erilaisten persoonallisuuksien huomioonottamista, hienovaraista tilanteiden hallintaa ja tulevaisuuden suunnittelua. Siihen liittyy läheisesti myös markkinointi, millaisen viestin yritys yhteisesti antaa ulospäin. Jokaisessa työssäni olen päässyt osaksi asiakaspalvelua sekä markkinointia, joihin on käytetty myös sosiaalisen median eri kanavia.

Tarjoan HeHin toimiston kautta vastuullisesti tehtyä työpanosta muiden käyttöön, kun yrityksen tarve on esimerkiksi osa- tai määräaikainen. Yrittäjänä tehty työ helpottaa luonnollisesti ostajayrityksen henkilöstökuluja, mutta sitä vastoin yritys saa intohimoisen ja tehokkaan työntekijän. Maksat siis vain tehdystä työstä!

Ole rohkea ja kysy yhteistyöstä:

puh.: 0400553732
email: hehinpostia@gmail.com
www.facebook.com/hehintoimisto/
www.linkedin.com/company/hehintoimisto

keskiviikko 20. kesäkuuta 2018

Yrittäjän kesäloma

 Mitä kuuluu? Oletko koko kesän töissä vai onko vapaata näköpiirissä?

Toivon jälkimmäistä, ja että loma tuo mukanaan tuoreita ajatuksia ja mahdollisuuden katsoa tuttuja asioita uudesta näkökulmasta. Käytännössä töiden järjestäminen ja hyvän tuuraajaan löytämisessä voi olla haasteita. Siihen kohtaan vastaa yrittäjän asenteella HeHin toimisto, joka tarjoaa yrityksille ja yrittäjille sijaispalvelua lyhyisiin tai tarvittaessa pidempiin tarpeisiin toimisto, asiakaspalvelu ja projektitöihin.


Nyt kaikille leppoisia juhannustaikoja toivottaen HeHin toimisto!

sunnuntai 10. kesäkuuta 2018

Taaperoikäinen yritys

Touko-kesäkuun vaihteessa HeHin toimisto täytti kaksi vuotta. Jipii, onnittelut minulle! Yritys on toiminut tähän asti sivutoimisena pitäen minut kiinni yrittäjyyden maailmassa, jonka koen erittäin kiinnostavana ja jossa vain taivas on rajana kehittämisen suhteen.

Kaksivuotiaalle ominaisia piirteitä on vielä avoin ja pelkäämätön kiinnostus kaikkeen ja itse on opittava ja harjoiteltava uusia asioita, jos aikoo yrittäjyyttä jatkaa. Totuus kuitenkin on, että tukea ja verkostoa on kasvatettava pystyäkseen kulkemaan itsenäistä yrittäjän polkua.

HeHin toimiston palvelun vahvuuksia on mm. yrityssektorilla kontaktien luominen, uusien ideoiden löytäminen muiden käyttöön ja johdonmukaisuuksien näkeminen. Tehtäväni onkin auttaa muita yrityksiä pääsemään tavoitteissaan eteenpäin olemalla osa yrityksen tiimiä, kun tehdään jotain konkreettista työtä (esim. some-markkinointi, asiakaspalvelu, laskutus, projektien hallinta). Koska aina ei ole tarvetta, halua eikä mahdollisuutta palkata yritykselle oma työntekijää osa-aikaisiin tarpeisiin, palvelusta voi sopia myös HeHin toimiston kanssa.

Posti toi yrityksen syntymäpäivälahjaksi todistukseni hygieniatestissä. Nyt voinen siis tarjota osaamistani myös ravitsemuspalveluita tuottaville yrityksille. Seuraavaksi katsotaan, mitä mielenkiintoisia kontakteja ja tapahtumia kolmas toimintavuosi tuo tullessaan.

tiistai 15. toukokuuta 2018

Tarinoita yrityksistä

Nyt mennään jo kohisten kohti kesää. Ja keväisin ainakin omat ajatukseni myös uudistuvat, kun valoa on päivässä paljon enemmän ja ympäröivän maailman heräämisen saattaa nähdä ihan silmissään. Tilanteen niin salliessa, voisin itse viettää suurimman osan ajasta ulkona luomassa uutta sekä käsilläni että ajatusten tasolla.

Kulunut talvi on sisältänyt itselläni käytännön oppia mm. henkilöjohtamisen muutostilanteiden käsittelystä yrityksen elinkaaren lopun hallintaan. Sen lisäksi olen päässyt läheltä seuraamaan lyhyellä aikavälillä tiedottamisen haasteita ja vaikutuksia sekä yrityksen sisällä että ulospäin. Eli mennyt talvi ja kevät ovat olleet käytännön opiskelua, ja jatkossa ymmärrän yrityksen eri toimintojen hallinnasta taas paljon enemmän.

Yksi ehdottomasti positiivinen asia on ollut mahdollisuus tavata yritysten edustajia paikallisessa aamukahvitilaisuudessa, jossa aiheena oli palvelumuotoilu. Vaikka kyseisen aiheen opiskeluun voi käyttää vuosia, selvensi järjestetty tilaisuus, mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan ja miten yritys voi hyödyntää sitä tehdessään liiketoiminnastaan kannatevampaa. Pääviesti oli, että yrityksen palvelun tulee vastata asiakkaan perustarpeeseen siten, että hän saa ainutlaatuisen palvelukokemuksen. Yrityksen tulee läpikäydä kaikki prosessinsa kohdat, joissa asiakas on yhteydessä yrityksen kanssa, ja selvittää, tuottavatko ne asiakkaalle lisäarvoa ja hän on valmis maksamaan niistä extraa. Vai ovatko jotkin palveluketjun kohdista asiakkaalle epäolennaisia, merkityksettömiä ja ne toiminnot yrityksessä voidaan karsia.

Osin siihen liittyen silmiini sattui Suomen Yrittäjien järjestämä webinaari aiheenaan Suosittelu ja tarina markkinoinnissa (ilmoittautuminen 17.5.2018 mennessä). Webinaarin esittelytekstissä mainitaan, että "järjestelmällinen suosittelujen hakeminen, asiakkaiden odotusten ylittäminen ja toiminnan tarinallistaminen takaa yrityksen kasvun". Väittämä on helppo allekirjoittaa ja eväät siihen löytyvät jokaisesta yrityksestä sisältä. Omana vahvuutenani pidän juuri tarinointia, ja tarjoan sitä mielelläni markkinointikäyttöön myös muille.